W drogę

 

Koncern Mitsubishi ma długą tradycję w produkowaniu samochodów. Pierwszy pojazd o nazwie Model A został skonstruowany w... 1917 roku, a więc ponad 100 lat temu.


Odbyło się to podczas gwałtownego uprzemysłowienia Japonii. W 1870 roku, Yatoro Iwasaki, pochodzący z rodziny o tradycjach samurajskich Japończyk, podjął śmiałą decyzję o założeniu przedsiębiorstwa transportowego. Pierwotnie zajmowało się ono jednak nie samochodami, a żeglugą morską i dysponowało trzema parowcami. Początkowo firma nazywała się Tsukomo, jednak już w 1874 roku nazwę zmieniono na Mitsubishi czyli po japońsku „trzy diamenty”, które od początku widniały na firmowych flagach i do dziś stanowią charakterystyczne logo Mitsubishi.

 

modela.jpg [128.04 KB]

  

Przedsiębiorstwo prosperowało tak dobrze, że mogło pozwolić sobie na działalność na wielu polach. Jeszcze przed rozpoczęciem pracy nad samochodami, Mitsubishi zajęło się projektowaniem i budową samolotów. Trudniło się także handlem zagranicznym i usługami bankowymi. Jednak wszystkie te działania doprowadziły ostatecznie do wyprodukowania pierwszego auta spod znaku trzech diamentów – Modelu A. Siedmioosobowy pojazd napędzany był czterocylindrowym silnikiem o pojemności 2.8 l i mocy 35 KM. Napęd trafiał na koła tylne, samochód mógł rozpędzić się do 97 km/h. Przeznaczone dla najważniejszych osób w państwie japońskim auto było niezawodne i luksusowe.

 

Jednocześnie model A był pierwszym japońskim samochodem produkowanym seryjnie. Ręcznie produkowany samochód był drogi, wobec czego z trudem wytrzymywał konkurencję tańszych aut z Europy i Ameryki. W sumie w latach 1917-1921 wyprodukowano 22 egzemplarze.

 

Nowy kierunek

 

W 1931 roku Mitsubishi stworzyło pierwszy japoński silnik wysokoprężny 450AD. Rok później na drogi wyjechał pierwszy autobus marki, a w 1936 roku firma opracowała pierwowzór dzisiejszego Pajero, model PX33, wyposażony w przełomową technologię czyli napęd na 4 koła.

 

Mitsubishi na długi czas wycofało się z produkowania samochodów osobowych, skupiając się na ciężarówkach i autobusach, które sprzedawano pod marką Fuso. Częściowo był to również efekt rządowego polecenia - przed drugą wojną światową armia potrzebowała właśnie ciężarówek, a nie samochodów osobowych. Również po wojnie, gdy zrujnowany kraj podnosił się ze zgliszcz, potrzebne były samochody użytkowe, o osobowych nikt wówczas nie myślał.

 

W efekcie kolejny samochód osobowy Mitsubishi zaprezentowało dopiero w 1959 roku. Na salonie w Tokio debiutował model 500, pojazd który tak naprawdę dał początek wielkiemu koncernowi motoryzacyjnemu, jakim wkrótce stało się Mitsubishi.

 

przekladki_52_500.jpg [68.05 KB]

 

Model 500 powstał w ramach rządowego Narodowego Planu Samochodowego, którego celem było wyprodukowanie japońskiego "samochodu dla ludu". Mitsubishi 500 trafiło idealnie w zapotrzebowanie rynku.

 

Samochód był prosty, a przez to niezawodny. Miał tylko 314 cm długości i ważył 490 kg. Źródłem mocy był dwucylindrowy, dwusuwowy, górnozaworowy silnik o pojemności 493 ccm i mocy 21 KM, który za pośrednictwem 3-biegowej przekładni napędzał tylne koła. Wyposażenie ograniczono do niezbędnego minimum: jedna była wycieraczka, a poza pojedynczą kontrolką kierunkowskazów, zamontowaną na słupku, brak było jakichkolwiek wskaźników. 

 

Symbol japońskiego ekonomicznego cudu lat 60., model 500, został zastąpiony w 1961 roku przez Mitsubishi 500 Super Deluxe, oferujący miejsce dla pięciu podróżnych i dzięki silnikowi o mocy 25 KM i pojemności 594 ccm zapewniający lepsze osiągi.

 

Do roku 1963 powstało w sumie 13 289 egzemplarzy Mitsubishi 500, a następnie w latach 1963 - 1965, 13 739 sztuk pochodnego modelu Colt 600s (był to pierwszy samochód Mitsubishi, który nosił nazwę "Colt").

 

Mitsubishi 500 było również modelem, który zapoczątkował związki Mitsubishi ze sportem. Samochód pojawił się na torze wyścigowym podczas Grand Prix Makau w 1962 roku, w którym cztery egzemplarze zdobyły pierwsze cztery miejsca w klasie do 750 cm3. Następca modelu, Colt 600 podążył śladami 500-ki, plasując się na 1, 2 i 3 miejscu w klasie do 600 cm3 podczas Grand Prix Malezji w 1963 roku.

 

Sukces małych samochodów spowodował, że Mitsubishi mogło wrócić do samochodów przeznaczonych dla najbogatszych. Model Debonair nawiązywał do modelu A, pojawił się w 1964 i był największym sedanem oferowanym przez Mitsubishi. Trzy generacje tego modelu produkowano aż do 1999 roku.

 

historia_v2-1.jpg [113.40 KB]

 

W 1969 roku debiutowało Mitsubishi Galant. Samochód okazał się tak dużym sukcesem, że zaprezentowano w sumie aż dziewięć generacji. Model o tej nazwie sprzedawany był m.in. w USA i Europie, a z rynku zniknął dopiero w 2012 roku.

 

historia_v2-2.jpg [174.00 KB]

 

Przyspieszenie

 

 W 1970 roku dział Motor Vehicle Division firmy Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. rozpoczął osobną działalność pod szyldem Mitsubishi Motors Corporation (MMC). Tym samym rozpoczęła się ekspansja firmy, także na rynek europejski. Już w 1973 roku pojawił się ambitny projekt Mitsubishi Lancer, który jako pierwszy model Mitsubishi sprzedawany był w Europie od 1975 roku. To właśnie Lancer zbudował reputację firmy Mitsubishi Motors w świecie sportów motorowych. Stylowy, solidny i piekielnie mocny, był również prekursorem długiej listy pojazdów, z których każdy wnosił do świata motoryzacji nowatorskie i innowacyjne rozwiązania – od technologii Silent Shaft, po pionierskie technologie dostępne w bezemisyjnym, elektrycznym pojeździe i-MiEV, który jednocześnie potwierdza pozycję firmy Mitsubishi Motors, jako światowego lidera technologii prośrodowiskowych.

 

 

miev.jpg [153.74 KB]

 

Nie zwalniając

 

Dzisiaj jesteśmy średniej wielkości producentem samochodów (1 359 000 aut wyprodukowanych w roku podatkowym 2007, czyli w ostatnim roku przed nadejściem globalnego kryzysu), który oferuje gamę pojazdów zaprojektowanych i opracowanych w Japonii dla rynków na całym świecie.

 

Samochody budujemy w 7 fabrykach, zlokalizowanych w 5 krajach oraz ponad 12 zakładach, należących do partnerów biznesowych w 11 państwach. Nasze auta trafiają do użytkowników w ponad 160 krajach.

 

przekladki_11_eclipse.jpg [114.75 KB]

 

Nie zwalniamy i wciąż wprowadzamy innowacyjne rozwiązania, takie jak:

 

  • elektryczny układ przeniesienia napędu (po raz pierwszy zastosowany w modelu i-MiEV;
  • niskoemisyjny pakiet ClearTec z funkcją „Auto Stop & Go” (pierwotnie w modelu Colt);
  • zupełnie nowy ekologiczny silnik wysokoprężny 4N13, stworzony we współpracy z firmą Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (najpierw dostępny w modelu ASX, potem w modelu Lancer itd.);
  • długoterminowy rozwój hybrydowej technologii typu plug-in, czego przykładem może być pojazd koncepcyjny Concept-PX MiEV.

 

W najbliższej przyszłości planujemy także zastąpienie modeli lokalnych (tzn. stworzonych w określonym regionie dla potrzeb tego regionu) modelami globalnymi (tzn. opracowanymi centralnie przy pomocy inteligentnych rozwiązań, umożliwiających wprowadzanie wszelkich niezbędnych modyfikacji i odmian). To kontynuacja i rozwinięcie naszej najnowszej koncepcji – platformy Project Global, na której oparto konstrukcję modeli ASX, Lancer, Lancer Evolution, Outlander oraz Delica D:5.

 

Z historią w przyszłość

 

W 2010 roku, jako MMC, skończyliśmy 40 lat, a cała grupa Mitsubishi świętowała 140. urodziny. Wszystkie skupione wokół trzech diamentów firmy, choć działają niezależnie, niezmiennie przestrzegają trzech fundamentalnych zasad, sformułowanych przez czwartego prezesa firmy Mitsubishi – Koyata Iwasaki.

 

To swoiste DNA Mitsubishi, które przekazujemy z pokolenia na pokolenie:

 

  • Shoki Hoko               = Odpowiedzialność korporacyjna za społeczeństwo
  • Shoji Komei              = Rzetelność i sprawiedliwość
  • Ritsugyo Boeki         = Globalne postrzeganie świata poprzez działalność biznesową

 

 

 

 

Zrzut ekranu 2018-02-06 o 21.58.20.png [99.38 KB]